Lietuvos muzikų rėmimų fondas
Lietuvos muzikų rėmimų fondas

SUGRĮŽIMAI

2013-04-26 14 val.

K. L. Žoromskio meno muziejuje (K. Kalinausko g. 12)

Diskusija „Lietuvos muzikinės kultūros sklaidos užsienyje praktika, galimybės”

Pažintis su į Lietuvą sugrįžusio dailininko K.L.Žoromskio kūryba. Dr. K.Miklaševičiūtė.

Dalyvauja Užsienio reikalų, Kultūros, Švietimo ir mokslo ministerijų,
muzikos ugdymo ir sklaidos įstaigų atstovai, „Sugrįžimų” festivalio dalyviai.


Kazimieras Leonardas Žoromskis (dailininkas, Lietuva, JAV // the artist, Lithuania, USA). 1913-2004.

„Tolydžio stiprėjantis Tėvynės ilgesys apraizgė visus mano jausmus, – sako dailininkas K. L. Žoromskis. – Regis, susirgau nostalgijos liga. Užtekdavo išgirsti Aidos arijos „O Patria mia!“, ar Manon Lesko „Sola, perduta, abbandonata“ žodžius ir mano akis užplūsdavo ašaros. Iki pat sielos gelmių jaudino menkiausia detalė, susijusi su Lietuva, su Tėvynės vardu.“ Tokių dramatiškų išgyvenimų slegiamas dailininkas daugiau nei keturiasdešimt metų gyveno ir kūrė atskirtas nuo Tėvynės ne tik Atlanto vandenyno, bet ir ideologijos. Dirbtuvėje Niujorko centre – Manhetene, 23-ojoje gatvėje, tapytojas Žoromskis sukūrė unikalų vaizdinių pasaulį, kupiną dvasios grožio ir savitos prasmės. Tapytojo optinio impresionizmo paveikslai – unikalus reiškinys pasaulio mene. Jo kūryba išsiveržė į didelio meno aukštumas, jos vertę apibūdiną daugelis kritikos straipsnių. Skambios ir kontrastingos, švelnios ir tobulai išgrynintos spalvos, šviesa, sklindanti paveikslo erdvėje, – „TDS“ paveikslai sukelia stereofoninio skambėjimo įspūdį. Pasak Romo Viesulo, Žoromskio drobės – „tai lyg vaizdinės sutartinės, dainuotos tercijomis, sekundomis ir kvintomis. Tik sutartinės turi žodį ir bent minimalų dainos turinį“. O Žoromskio tapyba – „būtų lyg gryno garso ir ritmo sąskambis, tai tolstantis, tai artėjantis. Įspūdis nerealus, vibruojantis, neturintis jokių realybės užuominų“. Dailininko nuojautos, įsikūnijusios tapyboje muzikos ir šviesos spalvų virpėjimo pavidalu, kelia įvairių apmątymų. Sujungęs geriausias europietiškos tapybos ir savos tautos estetikos tradicijas su Niujorko mokyklos įkvėptomis naujovėmis, dailininkas išplėtė oparto koncepciją, sukūręs originalią oparto meno atšaką – unikalų optinio impresionizmo stilių. Kazimiero Žoromskio kūryba – tai savotiškas estetinis tiltas, nutiestas tarp dviejų pasaulio žemynų: Amerikos – Europos ir mažytės Lietuvos.

“The ever increasing nostalgia enfolded all my feelings”, the artist says. “I seem to have caught the disease of nostalgia. Upon hearing the words “O Patria mia!” from Aida’s aria, or Manon Lescaut’s “Sola, perduta, abbandonata”, tears would flood my eyes. A smallest detail related with Lithuania and its name would move me to the depths of my being.” Burdened with these dramatic experiences, the artist lived and created for forty years, separated from his homeland not only by the Atlantic, but also by ideology. In his studio in the centre of Manhattan, on the 23rd street, Žoromskis created a unique world of images, full of spiritual beauty and special meaning. His paintings of Optical Impressionism are an extraordinary phenomenon in the world culture. Melodious, contrasting, soft and clear colours, the spread of light in space characteristic of the “TDS” series create an impression of stereophonic sound. In Romas Viesulas’ words, Žoromskis’ canvases are “as if visual contractual (sutartinės -type of Lithuanian folk songs) sung in tierces, seconds and quints. Only the contractual have words and at least a minimal subject matter”; while Žoromskis’ painting is “as if a consonance of pure sound and rhythm, once receding, once approaching. An impression is unreal, vibrating, devoid of any hints to reality.” The artist’s premonitions, in his paintings taking the form of musical sounds and colours of light, arouse various associations. His creations unite the best European art traditions with the newest art forms of New York. He created a distinctive and unique optic impressionist style with the Third dimensional series for witch he earned worldwide recognition. His creations unite the best European art traditions with the newest art forms of New York and little Lithuania.

Dr. Kristina Miklaševičiūtė
Dailininko prof. K. L. Žoromskio fondo ir K. L. Žoromskio meno muziejaus direktorė



------------------------------------------

 




Visi koncertai
© 2024 Lietuvos muzikų rėmimų fondas, A. Goštauto g. 2-41, 01104 Vilnius, tel. 2613171, el. p. fondas@lmrf.lt | sprendimas: Webtemple